Ofte stillede spørgsmål om Dictus

Dictus Android versionen

 



  

 

2) Skal man træne Dictus Android (ligesom i PC versionen)?
Der er som sådan ikke nogen træning i Dictus Android versionen, men programmet lærer din stemme at kende i takt med at du bruger det.

 

3) Får jeg en personlig stemmeprofil?
Ja, du får en personlig stemmeprofil knyttet til din telefon ved at bruge Dictus Android.


  • 4) Skal jeg have internet for at bruge Dictus Android?
  • Ja – det er nødvendigt at have adgang til internettet for at Dictus Android fungerer. Det kan både være normalt datanetværk eller WiFi. Dictus vil altid vælge WiFi først hvis det er tilgængeligt. Vær opmærksom på at have et dataabonnement hvis du bruger Dictus på det normale datanetværk (ellers er det dyrt i taletid).

  • 5) Hvad er en transaktion?
  • En transaktion er enten en 'genkendelse' eller en 'oplæsning' - og har ikke nogen sammenhæng med varigheden. Eksempel: Du indtaler en sætning som skrives på skærmen. Det er 1 transaktion. Du fortsætter med endnu en indtaling. Så har du udført 2 transaktioner. Hvis du vælger at få oplæst begge sætninger til sidst udfører du igen en transaktion og har ialt udført 3 transaktioner.

  • 6) Hvor mange transaktioner har jeg om dagen?
  • Man kan lave op til 999 transaktioner om dagen. Der "optankes" nye transaktioner automatisk.

  • 7) Hvor lang tid kan jeg læse op ad gangen?
  • I praksis kan du læse op så længe du vil. Dictus forsøger først at genkende teksten når der er pause / stilhed. Dog sender Dictus også talen til genkendelse  efter en rum tid (når "hukommelsen" ikke rækker længere). Vi anbefaler, at du læser 1-2 sætninger ad gangen.

  • 8) Hvor mange sprog fungerer Dictus Android på?
  • Dictus Android kan forstå og oplæse 34 forskellige sprog.

  • 9) Hvordan skifter jeg sprog i Dictus Android?
  • Klik på de tre vertikale prikker i bunden af telefonen. Så åbnes en menu. Tryk herfra på ’Language’. Her kan man trykke ”Choose language”. Dette ændrer det sprog Dictus forstår. Man kan også trykke ”Choose voice”, hvilket ændrer det sprog Dictus taler.

  • 10) Hvor gammel skal man være for at kunne bruge Dictus Android?
  • Vi har ikke testet dette, men vores skøn er at en 7-8 årig som er vant til smartphones sagtens vil kunne bruge det.

  • 11) Kan jeg udlåne min Dictus / smartphone til andre?
    Erfaringsmæssigt gør det ikke noget at andre også bruger din telefon til at prøve talegenkendelse. Vi vil dog ikke tilråde at flere jævnligt benytter samme telefon til talegenkendelse fordi den personlige stemmeprofil ikke bliver entydig.

  • 12) Kan jeg lægge mine egne fagord ind?
    Nej, det er desværre ikke muligt at lægge egne ord ind i Dictus Android.

  • 13) Kan jeg købe Dictus Android uden at oprette en Google konto?
    Nej, det er nødvendigt at have en Google konto for at hente Dictus fra Google Play.

  • 14) Må jeg bruge Dictus Android erhvervsmæssigt?
    Ja, du må bruge Dictus Android til lige hvad du vil.

  • 15) Hvordan er genkendelsen sammenlignet med PC versionen?
    Efter lidt brug burde Android versionen være næsten lige så god - dog kan det variere i forhold til kvaliteten på telefonens mikrofon. Hvis man har stærk dialekt eller ikke har dansk som modersmål vil det være svært, fordi man ikke kan træne med sin egen stemme (som i PC versionen). Hvis man har dårlig dækning for mobildata på sin smartphone vil det påvirke hastighed og generelt give dårligere genkendelse end ved god dækning - fx 3G og bedre.

  • 16) Kan jeg diktere direkte i programmer på min smartphone?
    Nej, det er ikke muligt at diktere direkte ind i programmer, men alle programmer som tillader tekst-input kan åbnes med den tekst man har dikteret ved at klikke på knappen med de tre vertikale prikker. Du kan også altid kopiere den indtalte tekst (saks/papir ikonet) og indsætte teksten igen i andre programmer.

  • 17) App'en lukker ned ved brug af oplæsning. Hvad gør jeg?
    Hvis du har en HTC ONE er det muligt at appen ikke virker ordentligt. Prøv at opdatere dit Android styresystem og hvis det ikke virker kan du bede Google om tilbagebetaling på deres hjemmeside: https://play.google.com/store/account med begrundelsen at appen ikke virker.